ماده اول - به منظور اجرای اصول عقاید و هدف هایی که در مرامنامه حزب ایران نوین درج گردیده، حزب دارای ارکان زیر خواهد بود:

  1. کنگره
  2. شورای مرکزی
  3. دبیر کل
  4. هیات اجرایی

 

فصل اول - کنگره

 

ماده ۲ - کنگره عالی ترین مرجع و مجمع حزب است که هر سه سال یک بار با شرکت دبیرکل و اعضای شورای مرکزی و نمایندگان حوزه‌های شهری و روستایی کشور که به ترتیب مقرر در ماده ۳ این اساسنامه تعیین می‌شوند به دعوت دبیرکل تشکیل می‌شود.

 

ماده ۳ - نمایندگان کنگره به ترتیب زیر انتخاب می‌شوند:

 

۱- هر یک از حوزه‌های حزب از بین خود به اکثریت آرای عده حاضر یک نفر نماینده برای شرکت در کنفرانس بخش مربوط تعیین و به کمیته آن بخش معرفی می‌نماید.

 

۲- نمایندگان کنفرانس بخش به دعوت کمیته بخش در محل تشکیل جلسه داده و از بین خود به اکثریت آرای عده حاضر یک نفر نماینده برای شرکت در کنفرانس شهرستان تعیین می‌نماید.

 

۳- اعضای کنفرانس شهرستان که به ترتیب فوق انتخاب می‌شوند به دعوت کمیته شهرستان در مرکز شهرستان اجتماع نموده و کنفرانس شهرستان را تشکیل خواهند داد. کنفرانس شهرستان به اکثریت آرای عده حاضر از بین خود نمایندگان شهرستان را برای شرکت در کنگره حزب به تعدادی که از طرف هیات اجرایی تعیین خواهد شد انتخاب می‌نماید.

 

۴- به اعضایی که به ترتیب فوق برای شرکت در کنگره تعیین می‌شوند اعتبارنامه‌ای به امضای هیات رییسه کنفرانس شهرستان و رییس کمیته شهرستان محل داده خواهد شد.

 

  • تبصره - طرز تشکیل جلسات کنفرانس بخش و شهرستان و انتخاب هیات رییس و سایر امور آن به موجب آیین نامه تعیین خواهد شد.

 

ماده ۴ - در صورتی که شورای مرکزی به اکثریت سه چهارم آرای اعضای خود تشکیل کنگره حزب را لازم بداند رییس شورا تصمیم مزبور را برای دعوت کنگره به اطلاع دبیرکل خواهد رسانید.

 

ماده ۵ - نخستین جلسه کنگره به ریاست مسن ترین عضو حاضر تشکیل می‌شود و بلافاصله اعضای کنگره از بین خود هیات رییسه‌ای مرکب از رییس و دو نایب رییس و چهار منشی به اکثریت نسبی آرا انتخاب می‌کنند.

 

ماده ۶ - جلسات کنگره با حضور لااقل دو سوم اعضای آن رسمیت می‌یابد و تصمیمات به استثنای موارد مذکور در این اساسنامه به اکثریت آرای حاضر اتخاذ می‌شود.

 

ماده ۷ - دستور جلسه کنگره با رعایت اساسنامه حزب به پیشنهاد هیات اجرایی و تصویب شورای مرکزی تعیین خواهد شد. مسایل دیگری که در دستور جلسه پیش بینی نشده باشد با پیشنهاد کتبی یک دهم اعضای حاضر در کنگره در دستور کنگره قرار خواهد گرفت.

 

ماده ۸ - وظایف و اختیارات کنگره به شرح زیر است:

 

۱- تصویب اساسنامه و مرامنامه حزب

 

۲- رسیدگی و اظهار نظر نسبت به گزارش شورای مرکزی و دبیرکل درباره امور حزب

 

۳- تعیین خط مشی حزب

 

۴- انتخاب دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب

 

۵- اصلاح و تغییر مواد اساسنامه و مرامنامه حزب به پیشنهاد شورای مرکزی یا بنا به درخواست کتبی لااقل یک دهم از اعضای حاضره در کنگره

 

۶- اخذ تصمیم درباره مسایل مربوط به حزب که از طرف شورای مرکزی یا طبق ماده ۷ این اساسنامه در دستور مذاکرات قرارگرفته باشد.

 

  • تبصره - تصویب اساسنامه و مرامنامه حزب و اصلاح و تغییر مواد آن به اکثریت دو ثلث اعضای حاضر کنگره خواهد بود.

 

 

 


موضوعات مرتبط: اساسنامهاساسنامه _ ارکان حزب

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 10 دی 1401 | 18:15 | نویسنده : روابط عمومی حزب |
صفحه قبل 1 صفحه بعد